DRACO >> Znanstvenici već testirali lijek koji uništava sve viruse

Američki znanstvenici nedavno su objavili da su uspješno na miševima testirali prvi lijek koji bi mogao biti djelotvoran u infekcijama koje izazivaju različite vrste virusa. Protiv ovih patogena do sada smo se mogli boriti isključivo preventivno cjepivima.

U novoj tehnici koju je razvio tim s Massachusetts Institute of Technology (MIT) u Sjedinjenim Državama zanimljivo je to što se njome ne napada sam virus, nego inficirana stanica. Prema voditelju studije Toddu Rideru lijek je dobio prikladno ime Draco (zmaj) budući da je riječ o drakonskom sredstvu koje može stati na kraj najrazličitijim virusima koji uzrokuju prehlade, želučane viroze, ali i oboljenja poput dječje paralize i denga groznice.

'Danas postoji vrlo malo lijekova protiv virusa, a većina njih ima vrlo specifično djelovanje na pojedine viruse ili pak neželjene nuspojave', rekao je Todd Rider. Prvi rezultati objavljeni su u časopisu Plos ONE.

Tajna Dracoa (što je kratica od double-stranded RNA activated caspase oligomerizers) je da ne napada sami virus, nego stanicu u tijelu koja je njime zaražena. Naime, kada virusi zaraze stanicu oni okreću stanične mehanizme za svoje vlastite potrebe i stvaraju svoje kopije. Konačno je uništavaju i izlaze iz nje kako bi nastavili svoj pohod na druge, zdrave stanice. Todd Rider kaže da Draco uništava inficiranu stanicu prije nego što se virusi počnu u njoj množiti i prije nego što mogu inficirati druge stanice. No da bi to učinio, Draco mora pronaći inficiranu stanicu na temelju posebne ribonukleinske kiseline (RNA). Naime, tijekom razmnožavanja virusi stvaraju duge dvostruke lance RNA-a tzv. dsRNA, kakvih nema u zdravim životinjskim i ljudskim stanicama. Ovi dugi lanci znak su da je stanica bolesna.

Nakon što je prepoznao stanice sa dsRNA, Draco ih navodi da počine samoubojstvo, odnosno apoptozu i na taj način zaustavlja infekciju. Jedan kraj Dracoa veže se uz dsRNA i pošalje znak drugom kraju da pokrene samoubojstvo. Lijek sadrži prirodne proteine koji mu omogućuju da prolazi kroz stanične membrane, a kada u stanicama nema dsRNA, ne reagira i ostavlja ih netaknutima.

Testiranja lijeka u lipnju su provedena na kulturama u laboratoriju, a nedavno i na miševima. Američki je tim, među ostalim, uspio izliječiti miševe zaražene svinjskom gripom. Todd Rider je uvjeren da bi Draco mogao postati univerzalni lijek koji bi stao na kraj svim virusnim zarazama - od prehlade do boginja. Ispitivanja su pokazala da je učinkovit i na kulturama ljudskih stanica, a Rider kaže da se uskoro planiraju i klinička testiranja. Nažalost, prije nego što se nađe u ljekarnama moglo bi proći i desetak godina.

No neki znanstvenici gledaju na novu tehniku s više rezerve. Mario Stevenson, profesor odjela zaraznih bolesti na University of Miami Miller School of Medicine priznaje da je pristup inovativan, međutim, ističe da je velika razlika između davanja proteina miševima i ljudima. 'Kroz školu teških udaraca naučili smo da je dug put od miševa do ljudi te da postoje mnoge zapreke koje treba prijeći', rekao je Stevenson.

Andrea Branch s njujorške škole Mount Sinai School of Medicine upozorava da bi u slučaju kada se zaraza proširila mogao izazvati samoubojstvo velikog broja inficiranih stanica, što bi bilo opasno za pacijente. Primjerice, u infekciji hepatitisom-B virusi napadaju većinu stanica jetre. Kada bi sve one odjednom umrle, jetra bi zakazala pa bi život pacijenta mogla spasiti samo transplantacija.

Preneseno sa: